Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Maitoa Nuorgamiin

Lisätty 05.09.2017

Suomen mittaisessa maassa elinolosuhteet ja työolosuhteet saattavat olla hyvinkin erilaisia, tehtiinpä työtä sitten pääkaupunkiseudun sykkeessä tai pohjoisen lakeuksilla. Molemmat ääripäät vaativat erityistä ammattitaitoa ja asennoitumista. Tämän tietävät kokemuksesta Kuljetusliike Ilmari Slant Ky:n Ilmari ja Jyrki Slant, jotka kuljettavat sekä elintarvikkeita että henkilöliikennettä aivan suomineidon päälaella

Jos Jyrki Slantilta kysytään ajaako hän mieluummin Etelä- vai Pohjois-Suomessa, ei vastausta tarvitse odotella. Lapin vapaus ja kiireettömyys vetävät puoleensa sekä isää että poikaa: ”Jos Lapissa tulee kiire, niin on aika lopettaa toiminta.” toteaa Ilmari Slant. Kuljetusliike Ilmari Slant Ky toimii isä Ilmarin ja poikien Jyrki sekä Sakari Slantin yhteistyöllä Ivalossa. Kuljetusliike ajaa sekä henkilöliikennettä että elintarvikkeita. Kun Ilmari Slant alkoi ajaa Valion ajoja vuonna 1991, kuljetuskalustolle ei oltu asetettu paljoa vaatimuksia. Pakettiauto ilman kylmäkonetta riitti ja sillä ajettiin Inari-Näätämö väliä. Yhteistyö Valion kanssa on jatkunut, mutta kalusto on muuttunut merkittävästi alkuajoista nykyaikaisten vaatimusten mukaisesti. Kaiken kaikkiaan yrityksellä on ajossa 13 autoa, joista tuorein juuri ennen juhannusta valmistunut Mercedes Benz Actros, Pakkas-ELLI monilämpötilakorilla.

Kuljetusliikkeen uusi auto ajaa Ivalo-Nuorgam väliä kuusi päivää viikossa. Pituutta yhdelle ajolenkille tulee kunnioitettavat 1000 km. Kun auton ja lisälaitteiden tulee toimia luotettavasti jopa 40 asteen pakkasissa, on oikeiden valintojen tekeminen ratkaisevaa. Uudessa ELLI-Korissa on tehokas Thermo Kingin kylmäkone, Zepron takalaitanostin sekä lattialämmitys. Lisävarusteena korissa on myös mm. lisätyökalulaatikko lumiketjuille. EL-Koriin Slantit päätyivät hyvien kokemusten ja kuulopuheiden kautta. Aikaisemmin käytössä ollut käytetty ELLI-Kori toimi hyvin ja kun kollegat vielä kehuivat, tuntui EL-Kori varmalta valinnalta, toteaa Ilmari Slant. Uusi auto on kasattu itselle mielekkäällä tavalla ja omaan makuun sopivaksi. Tarkoituksena on, että kun Sakarin poika Nilla saa 10 vuoden päästä ajokortin, auto siirtyy hänelle ajoon, Jyrki Slant naurahtaa.

Vuodenajat vaikuttavat merkittävästi kuljetusyrittäjän arkeen Pohjois-Suomessa. Kesäaikaan kuormien koko kasvaa merkittävästi kun kalastusmatkailu ja turismi lisääntyvät Tenolla. Vuodenajat vaikuttavat myös paljon työolosuhteisiin ja kuten arvata saattaa, talvikautena teiden kunto asettaa haasteita kokeneillekin kuljettajille. Porojen varalta ammattikuljettajille on ollut isona apuna porokello-sovellus, joka varoittaa jos alueella liikkuu poroja. Slanteilla on kokemusta vaarallisista tilanteista tien päällä, mutta henkilövahingoilta on onneksi säästytty, vaikka läheltä piti -tilanteita onkin nähty.

Asiakaspalvelu ja ihmisten kanssa työskentely ovat Ilmari Slantille työn suola. Taksiliikenteessä Ilmari on kuljettanut koululaisia jo neljännessä polvessa. Alueen kuljetusyrittäjillä on keskenään hyvät välit - ammattiveljeys, kuten Ilmari Slant toteaa.  Kun huoltopisteet ja korjauspalvelut voivat olla satojen kilometrien päässä, on hienoa että kuljetusyrittäjät voivat tukea ja auttaa toisiaan. Kilpailuasetelmistakaan ei ole ongelmaa kun jokainen keskittyy omiin vastuualueisiinsa.

Kuljetusyrittäjän arki kaikista pohjoisimmassa Pohjois-Suomessa on haastavaa, mutta samalla myös antoisaa. Kaikista ei ole tekemään sitä työtä mitä Kuljetusliike Ilmari Slant Ky:n henkilöstö tekee, mutta ne jotka sitä tekevät, nauttivat siitä suuresti.

Lämmin kiitos luottamuksesta Slantin porukoille ja tuhansittain turvallisia kilometrejä Lapin lakeuksille!